Vad är responsiv webbdesign?

Av Linus Juhlin - april 5, 2016

Begreppet ”responsiv webbdesign” dyker ständigt upp i webbsammanhang – ända sedan begreppet myntades 2010 har det bara blivit hetare och hetare. Trenden kan förklaras med den massiva ökning av surfande på surfplattor och mobiler som vi har sett de senaste åren, och företags webbplatser måste självklart anpassa sig till att besökarna använder olika plattformer. Men vad innebär responsiv design egentligen?

Responsiv webbdesign

Att en hemsida är responsiv innebär att den anpassar sig efter besökarnas olika skärmstorlekar med hjälp av en flytande layout, som istället för att vara utmätt i exakta pixlar mäter procentuellt av skärmen. När skärmupplösningen når en viss brytpunkt kan två textrutor som ligger bredvid varandra istället lägga sig på höjden, för att undvika att t.ex mobilanvändare behöver scrolla i sidled. Utmaningarna med att göra en responsiv design är dock många. Då man jobbar med en ”one size fits all”-lösning måste man ta hänsyn till var innehållet placerar sig beroende på vilken plattform man besöker hemsidan på. En mobilanvändare kanske bara är ute efter att snabbt hitta ett telefonnummer, medan en desktopanvändare kan vara beredd att ladda stora bilder och läsa långa texter – beroende på plattform kan besökaren alltså ställa olika krav på vad för information som ska finnas lättillgänglig.

Behöver man responsiv webbdesign?

Vi på Pixl Webbyrå gör sedan ett tag tillbaka alla våra hemsidor responsiva. Vi tycker det är en självklarhet då människor idag surfar lika mycket med mobiler och surfplattor som med desktops och laptops. Att ha en hemsida som bara fungerar väl på desktop är enligt oss samma sak som att ha en hemsida som inte riktigt funkar, i alla fall för en stor andel av ens besökare. För tillfället har långt ifrån alla byggt sin hemsida responsivt: enligt en undersökning uppger enbart 38% av alla tillfrågade företag, kommuner, statliga verk och organisationer att deras webbplats är responsiv. Vilket visserligen är en rejäl ökning om man jämför med 2013 då endast 16% angav att deras hemsida var responsiv.

En annan viktig anledning till att ha en responsiv webbplats är att Google rekommenderar responsiv webbdesign som den bästa lösningen för att en webbplats ska fungera på alla enheter. Huruvida de tar hänsyn till responsiviteten när de rankar din webbplats är inte bekräftat, det har dock gjorts studier för att studera detta.

Vi anser att om man ska ta fram en ny hemsida till sitt företag så ska man absolut ställa krav på att hemsidan ska vara responsiv – det finns oftast ingen anledning till att inte göra det då en responsiv hemsida inte behöver kosta mer än en statisk design.

Hör av dig till oss om du har några frågor om responsiv webbdesign, eller om du vill veta mer hur vi kan hjälpa ditt företags hemsida att fungera på alla enheter oavsett storlek.

Vi kontaktar dig!

Skriv ditt namn och telefonnummer så ringer vi upp dig!