Öka din försäljning med landningssidor

Av Linus Juhlin - juli 10, 2016

Landningssidor pratas det mycket om nuförtiden. Även om det inte blivit riktigt hett i Sverige ännu så är det något varje framgångsrik digital marknadsförare jobbar med i USA. Här reder jag ut begreppet och förklarar varför du måste använda landningssidor. Utan en optimerad landningssida riskerar din kampanj att bli ett misslyckande.

Vad är en landningssida?

Låt oss säga att du och ditt företag har ordnat en riktigt bra och optimerad AdWords-kampanj. Annonserna genererar många klick och besöken väller in på din webbplats.

Toppen!

Du har lyckats ta potentiella kunder genom det första steget i din digitala ”marketing funnel” – du har fått deras uppmärksamhet, men bara i ett par sekunder. Du har dessutom spenderat några slantar för klicket. Men besökaren har i alla fall landat på din mark och är mer eller mindre beredd att lyssna på vad du har att säga.

Den sidan på din webbplats som besökaren landar på är en landningssida. Det är nu upp till din landningssida att få besökaren att ta nästa steg. Vad nästa steg innebär beror på vad du har för mål med din kampanj. Kanske vill du att besökaren ska prenumerera på ditt nyhetsbrev, skriva in sitt telefonnummer för att bli kontaktad av dig eller beställa dina produkter eller tjänster. Något som är gemensamt för alla landningssidor är att de har ett syfte.

Generellt kan man säga att det finns två typer av landningssidor:

  • En undersida som finns med i din navigering.
  • En fristående sida som inte går att komma åt från din navigering, utan endast från dina kampanjer.

Det finns för- och nackdelar med båda typer av landningssidor.

Den första typen av landningssidor har navigering, vilket kan ta uppmärksamhet från syftet du har med din kampanj – och därmed minska konverteringen. Däremot finns de med i din länkstruktur och har därav bättre förutsättningar att ranka högt i sökmotorer, samtidigt som besökaren har möjlighet att klicka sig runt på din webbplats och köpa mer eller jämföra dina erbjudanden.

Nackdelen med fristående landningssidor är att de får svårare att ranka högt eftersom de inte finns med som en del av din länkstruktur, men de konverterar bättre eftersom det är större fokus på målet. En stor fördel är att det är lättare att olika versioner av fristående landningssidor, eftersom man enkelt kan skapa flera olika och sen testa dem och se vilka som ger bäst resultat. Detta gör man genom att t.ex låta hälften av ens annonser länka till en ena versionen, och hälften till en annan version – sen ser man vilken version som ger bäst resultat. En nackdel är att det kan bli dyrt att producera många olika fristående sidor, eftersom du dessutom bör ha undersidor på din webbplats som också beskriver dina produkter och tjänster.

Vilken typ av landningssida man bör använda beror helt på situationen.

Vad gör en landningssida bra?

Det korta svaret är att en bra landningssida är en som uppnår dina mål. Det finns en mängd ”marknadsföringsgurus” som pratar om hur man kan öka sin konvertering genom att göra si och så – och marknadsförare har testat och delat med sig av en mängd knep som förbättrar landningssidan och ökar konverteringen:

  • Behåll besökarens sökvittring. Med sökvittring (search scent) menar man att landningssidan kompletterar annonsen som besökaren klickat på. Besökaren ska känna igen sig på din landningssida, t.ex genom att samma färger och samma text i rubrikerna används. Annars kan landningssidan kännas främmande och ge en känsla av att man inte hittade det man sökte efter.
  • Tydlig call-to-action (CTA). En CTA är en uppmaning till besökaren från dig, som ska få besökaren att göra det du vill att denne ska göra. Om besökaren ska fylla i sina kontaktuppgifter, eller lägga en beställning, måste det vara tydligt var besökaren ska klicka och vad du vill att denne ska göra.
  • Tydliga USP:er (unique selling points) samt tydlighet med andra features som besökaren kan tycka är intressant.
  • Skapa förtroende och minska osäkerhet genom förtroendegivande element som t.ex. certifieringar eller intyg med bilder och citat från nöjda kunder. Ett annat sätt att minska osäkerhet är att erbjuda gratis prover, fria returer eller uttalad ångerrätt.
  • Mätbara resultat. Om du kan mäta resultaten dina landningssidor genererar så kan du lättare optimera dem. Då behöver du inte gissa, utan du kan ta reda på vad som funkar. En bra lösning för att samla in statistik kan ge dig viktiga insikter. Vi är certifierade i Google Analytics och kan hjälpa dig sätta upp en bra lösning för just dig.

Detta är beprövade knep som ger resultat, men utöver detta måste man själv testa sig fram.

Exempel på landningssidor:

shopify-ad

En annons och landningssida för Shopify, som dök upp efter att jag sökt på ”Start webshop”. Här behålls sökvittring med hjälp av att annonsrubrik och rubrik på landningssidan har samma text. När man annonserar i söknätverket kan det vara svårare att behålla sökvittringen, då man inte kan använda färg och bilder i annonserna – desto viktigare är det att man använder samma rubriker. Landningssidan skapar förtroende genom att trycka på hur många företag som använder dem, samt tala om hur många stora tidningar de uppmärksammats i. En tydlig lista med USP:er förmedlar varför man ska välja Shopify.

Landningssida för Shopify

Stayhards annons i displaynätverket

 

Stayhards annons i displaynätverket behåller besökarens sökvittring genom att använda samma bild, och samma text i rubrikerna. Man märker snabbt att man kommit rätt när man klickat på annonsen. I Stayhards fall hade det varit direkt olämpligt att ha en fristående landningssida. Syftet är att få besökaren att handla under deras sommarrea – men just precis vad de vill handla är svårt att veta. Genom att presentera olika produktkategorier och länka vidare kan man leda besökaren till vad denne är intresserad av.

Landningssida för Stayhards kampanj

Stayhard skapar trygghet genom att tydligt skriva ut att de erbjuder fri frakt och retur, samt 30 dagars bytesrätt. Detta kombinerat med Klarna faktura gör att många besökare känner sig fullkomligt trygga i att handla.

Skapa förtroende och minska osäkerhet på din landningssida


Jag hoppas du har lärt dig något nytt om landningssidor och förstått vikten av att använda dem för att få en bra ROI (return on investment) på din kampanj. Kontakta oss så berättar vi gärna mer om hur vi skulle kunna hjälpa ditt företag att, med hjälp av landningssidor, få ut mer av er annonsering på nätet.

Vi kontaktar dig!

Skriv ditt namn och telefonnummer så ringer vi upp dig!