Vad är AdWords och varför ska du jobba med det?

Av Axel Larsson - augusti 5, 2016

Du har en ny och påkostad hemsida och stora förväntningar på att besökarantalet kommer skjuta i höjden, och därmed din försäljning. Men av någon anledning uteblir besöken och besvikelsen blir total.
Men var har du tänkt att besökarna ska komma ifrån? Att bygga upp bra placeringar i Googles organiska sökresultat tar lång tid; har du inte heller någon stor närvaro i sociala medier eller gör reklam så kan du räkna med att antalet besökare på din webbplats är nära noll.

Här kan Google Adwords komma in i bilden. AdWords är en plattform från Google som gör det möjligt att annonsera på nätet. Med AdWords kan du t.ex. visa en textannons när någon söker efter dina produkter eller tjänster på Google, eller annonsera på en webbplats som väljer att visa annonser för att tjäna pengar när folk klickar på dem. Du har garanterat stött på annonserna. Här är ett exempel:

adwords

 Fördelarna med AdWords

Dina annonser visas enbart för personer som söker efter det du erbjuder

  • Du betalar bara när någon klickar på annonsen (cost per click) – alltså när den ger dig trafik.
  • Dina annonser visas enbart för personer som söker efter det du erbjuder, vilket gör att du inte behöver betala för att synas för människor som inte ens tänkt bli dina kunder, vilket man gör om man gör reklam i t.ex. TV, tidningar och radio.
  • Du får snabba resultat – du kan direkt se hur mycket trafik din annonsering genererar.
  • Mätbara resultat. Du får statistik över vilka annonser och sökord som ger dig mest tillbaka.
  • Du bestämmer själv inom vilket geografiskt område dina annonser ska visas. Om du t.ex. har ett litet lokalt företag i Kristianstad så kan du begränsa dig till Kristianstad, och enbart låta dina annonser visas när någon söker efter dina produkter och tjänster i Kristianstad kommun.

Vad kostar AdWords?

Det beror på vad du har för budget och hur stor konkurrensen är! Priset du betalar för ett klick beror på vad du är beredd att betala, och vad dina konkurrenter är beredda att betala. När det kommer till annonser som den ovan, i Googles sökresultat, så är det den annonsen som har högst AdRank som visas överst. AdRanken bestäms utifrån dessa faktorer:

  • Hur mycket du är beredd att betala för ett klick
  • Andelen som förväntas klicka på din annons efter att ha sett den
  • Hur bra din landningssida är. Lär dig mer om detta i vårt inlägg om landningssidor.
  • Hur relevant annonsen är utifrån vad användaren sökt efter.

När någon klickar på din annons betalar du enbart det belopp som krävs för att du ska ha samma AdRank som annonsen under din. Genom att ha bra landningssidor och annonser kan du alltså minska din kostnad per klick, och ranka högre än dina konkurrenter till en lägre kostnad. Lär dig mer om budgivning och AdRank i videon nedan.

AdWords + Analytics = Sant

Kompletterar man sina AdWords-kampanjer med en bra implementation av Google Analytics så finns det inga gränser för hur mycket data man kan samla. Genom att registrera konverteringar – när en besökare på din webbplats uppfyller ett av dina mål ( t.ex. gör en beställning eller ber om att bli uppringd av er) kan du se exakt hur mycket du får ut av varje annons. Om du registrerar ekonomiskt värde på dina konverteringar kan du t.o.m. se hur mycket pengar du tjänar på dina annonser, och enkelt räkna ut avkastningen du får på dina AdWords-slantar.

Har du Analytics kan du också skapa målgrupper för remarketing. Du kan t.ex betala mer, eller enbart visa annonser, för besökare som redan besökt din hemsida eller för besökare som redan handlat av dig. Kanske vill du ge rabatter till de som handlar mycket, eller rabatt till någon som övergivet sin varukorg i din webbshop så att de lägger sin beställning.

Vi på Pixl Webbyrå är certifierade i både AdWords och Analytics och har ett nära samarbete med Google. Vi kan skapa kampanjer och löpande optimera dem åt dig så att du får ut så mycket som möjligt av din marknadsföring.

Du bestämmer hur stor budget du har för din kampanj och sen optimerar vi kampanjen utifrån de förutsättningarna. Givetvis rapporterar vi löpande resultatet av kampanjen till dig, så att du är underrättad om hur det går. Ofta blir kunder förvånade över hur mycket de får ut av sina AdWords-kampanjer.

 

Vi kontaktar dig!

Skriv ditt namn och telefonnummer så ringer vi upp dig!