5 saker de som rankar #1 på Google gör

Av Axel Larsson - juni 6, 2016

Folket på Backlinko.com har gjort en studie på över en miljon sökresultat för att se vilka faktorer som korrelerar mest med en bra plats i sökresultatet. Här är resultatet:

Många länkar små

Antalet unika domäner som länkar till en sida är det som har högst korrelation med ranken i sökresultatet.

Det har alltid pratats länkar i SEO-kretsar. Att många länkar till din sida innebär, enligt sökmotorerna, att din hemsida bidrar med något av värde som gör att folk vill dela med sig av den. Google tolkar en länk till din hemsida som en rekommendation.

Antalet unika domäner som länkar till din hemsida har en väldigt stor påverkan på din ranking. Den högsta korrelationen för hög rank i studien var med antalet unika domäner som länkade till en sida. Med andra ord är antalet länkar den enskilt viktigaste faktorn för att din sida ska ranka högt.
Här bör man dock ta i beaktning att alla länkar är inte lika. En länk från en sida med hög PageRank väger tyngre än många med ingen PageRank.

Graf över genomsnittligt antal inlänkar till sidor beroende på positionen i sökresultatet. Källa: backlinko.com

En strategi för att öka antalet länkar till din hemsida, en länkstrategi, är kanske det viktigaste för att du ska ranka högre.

De har långt innehåll

Resultaten på förstasidan på Google innehåller i genomsnitt 1890 ord.

Förr räckte det att du använde dina sökord på hemsidan för att ranka högt för de sökorden. Så är det inte idag. Idag finns det andra krav på ditt innehåll sedan Googles algoritm ”Hummingbird” lanserades. Numera tillämpas så kallad semantisk sökning, där Google försöker förstå meningen med en sökning och ge resultat utifrån vad de tror användaren är ute efter, och inte enbart de enskilda orden.

Att publicera innehåll som går på djupet inom ämnet du skriver om kan förbättra ditt resultat. I studien konstaterades det att resultaten på förstasidan på Google i genomsnitt innehåller 1890 ord

Antal ord och ranking på Google Källa: backlinko.com

I bilden ovan ser man tydligt hur antalet ord på en webbsida i genomsnitt är högre ju bättre position sidan har i sökresultatet. Man ser också en dipp mellan första och andra plats. Kanske är sidan på förstaplatsen den sidan som något mer kortfattat lyckas leverera exakt vad användaren letar efter?

Detta behöver inte betyda att du kommer ranka högt bara för att du skriver långt. Anledningen till att längre innehåll gör bra ifrån sig i sökresultatet vet vi inte då det enbart är en korrelation. Kanske är det så att bra och djupgående innehåll, med många ord, skrivs av skribenter som verkligen bryr sig om sitt innehåll och därför också håller högre kvalitet. Det enda vi vet är att de som rankar högt har relativt många ord.

Detta bör inte heller tolkas som att kort innehåll inte är bra. Om det bäst lyckas leverera vad användaren letar efter ger Google gladeligen förstaplatsen. De vill bara ge användaren så bra resultat de kan.

Låg avvisningsfrekvens = högre rank

Använder Google mått på användarupplevelse för att avgöra vem som ska ranka högst?

Graf över avvisningsfrekvens och position i sökresultatet Källa: backlinko.com

En låg avvisningsfrekvens (andelen besökare som lämnar webbplatsen efter att enbart ha besökt en sida) kännetecknar inte minst de två första positionerna i sökresultaten; det är tydligt att sämre positioner har högre avvisningsfrekvens. Här finns ett samband, men det behöver inte vara ett orsakssamband. Låg avvisningsfrekvens innebär bara att sidan är engagerande nog för att besökaren ska klicka sig vidare på webbplatsen. Detta skulle bara kunna betyda att bra användarupplevelser rankar högre.

Korta URL:er rankar högre

Det finns många anledningar till att ha korta URL:er. Det är inte bara snyggare. De fem första orden i en URL har större påverkan på din SEO än de som kommer efter, enligt en intervju med en Google-representant. Se till att ha viktiga sökord tidigt i dina URL:er.

Graf över längd på URL:er och positionen i sökresultatet. Källa: backlinko.com

Detta är ett tydligt samband. Det förklarar dock inte varför korta URL:er rankar högre. Kanske är långa URL:er ofta på sidor många klick ifrån förstasidan, så att det inte passerar lika mycket länkjuice till dem.
Enda slutsatsen vi kan dra är att de sidor som rankar högt har korta URL:er. Det skadar alltså inte att se till så att du håller dina så korta som möjligt.

Sidor som laddar snabbt

Snabba sidor rankar högre Källa: backlinko.com

Ännu en gång ser man ett tydligt samband. De sidor i populationen som rankar högt laddar snabbare än de som rankar sämre. Om detta beror på att de laddar snabbare låter jag vara osagt. De beror antagligen istället på att de som kan leverera snabba och funktionella hemsidor även kan sökmotoroptimering. Oavsett så skadar det inte att ha en webbplats som laddar snabbt, det är definitivt värt att optimera den. Till ens hjälp har man verktyg som PageSpeed Insights.


Det var allt för denna gången. Läs mer om hur Pixl kan hjälpa dig med sökmotoroptimering, så att du rankar över dina konkurrenter.

Vi kontaktar dig!

Skriv ditt namn och telefonnummer så ringer vi upp dig!